Kysymys:
Onko sen arvoista eristää kuuman veden PEX-letkut?
Dilbert789
2010-07-22 22:21:35 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Onko aikaa ja kustannuksia kannattaa laittaa vaahtomuoviputkikääre PEX-kuumavesiputkiin? Olen nähnyt vaihtelevia lausuntoja.

Mitä mieltä olet? Mutta mikä tärkeintä, voitko varmuuskopioida sen?

Ajatteletko lämminvesihuoltoa esimerkiksi suihkussa?Tai HW-putkistoa, jota käytetään tilan lämmitykseen?
@DaveInCaz Alkuperäinen kysymys koski kuuman veden toimitusta, mutta jopa tilan lämmityksessä haluat todennäköisesti eristää, jotta voit lisätä lämpöä haluamaasi paikkaan.
Seitsemäntoista vastused:
#1
+13
ChrisF
2010-07-29 00:39:33 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Se on ehdottomasti sen arvoista, jos käytät uusia putkia tai jos olemassa olevat putket ovat helposti saavutettavissa, mutta jos joudut nostamaan levyjä tms., luultavasti ei.

PEX on erittäin hyvä johdin. Yksi sen käyttötarkoituksista on lattialämmitysjärjestelmissä, joten jos käytät sitä kuuman veden toimittamiseen, se on ehdottomasti eristämisen arvoinen. Tämä pätee myös kupariputkiin.

Veden käyttöä varten POV, jos keittiö ja kylpyhuone ovat lainkaan kytkettyinä. huomaat, että kun käytät satunnaisesti mitä tahansa hanaa, voit silti käyttää lämmintä / kuumaa vettä putkissa (eristetty), kylpyhuoneeni vaatii minua käyttämään vettä noin 30 sekuntia ennen kuin se lämpenee, niin jos yritän uudelleen noin 5 minuutin kuluttua, minun on käytettävä sitä uudelleen 30 sekunnin ajan. - veden ja sähkön tuhlausta.
PEX: ää käytetään säteilevään lämmitykseen ja jäänpoistoväylien säteilylämmitykseen. Mikä tarkoittaa, että se on erittäin hyvä lämpöjohdin. Joten sen eristämisestä on ehdottomasti hyötyä, koska sillä ei ole omia merkittäviä eristäviä ominaisuuksia.
[Pexillä on noin 2% veden lämmönjohtavuudesta] (https://plasticpipe.org/pdf/tr48-r-value-thermal-conductivity-pex-pe-rt.pdf).
#2
+11
Vebjorn Ljosa
2012-02-08 22:39:10 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Maguire, Fang ja Krarti ovat kehittäneet simulointimallin prototyyppisten lämpimän käyttöveden jakelujärjestelmien energiahäviöiden arvioimiseksi. Mallinsa esimerkkinä he arvioivat eristävien putkien vaikutuksia ehdollisessa tilassa (kuva 12):

Figure 12

Kun he yhdistivät tämän arvioihin kustannuksista eristämällä putket, he havaitsivat, että "Kustannustehokkaimmassa tapauksessa lisätä 12,7 mm: n (1/2 tuumaa) eristys Atlantan korkean käytön kodin jakelujärjestelmään, yksinkertaisen takaisinmaksun arvioidaan olevan 26 vuotta. Eristyksen lisääminen vain ehdottomassa tilassa olevaan putkiosaan näytti paljon kustannustehokkaammalta, ja kylmissä olosuhteissa kodeille saatiin yksinkertaiset takaisinmaksut alle 10 vuodessa. ”

Nämä tulokset olivat kaikki kupariputkien kanssa. Toinen raportti määrittelee kupariputkien ja PAX-putkien (3-kerroksinen yhdistelmä suurtiheyksistä silloitettua polyeteeniä (PEX), alumiinia ja toinen PEX-kerros) lämpöhäviön, mutta ei suoraa PEX: ää. He huomauttavat kuitenkin, että "½ tuuman paksuinen vaahtoputken eristys toimii melkein yhtä hyvin kuin ¾ tuuman paksuinen vaahtoputken eristys."

Vau luulisin, että se maksaisi takaisin nopeammin, mahdollisesti jos ne lisätään rikkoutuessa jäätymisen takia, se maksaisi takaisin paljon nopeammin kuparilla, mutta pex laajenee ja on ok jäädytyksen tai toistaiseksi sen jälkeen. Tietojen on oltava hyväksytty vastaus, koska tietoja pyydettiin.
@EdBeal-eristys saattaa viivästyttää jäätymisvaurioita, mutta ei estäisi niitä monissa tapauksissa.Mutta luulisin, että tilastollisesti se voisi parantaa takaisinmaksua.
Olen nähnyt pexin lähes kolminkertaiseksi, se on normaalikokoinen jäätynyt kiinteä.Kupari on valintani putkistoihin, mutta jopa sillä on ongelmia joidenkin vesijärjestelmien kanssa, en ole nähnyt kärjen räjähtävän ja ehkä olen vanhassa koulussa, joka on koulutettu leikkaamaan ja kierteittämään galvanoituna, ja sitten siirretty kupariin yleiseen rakentamiseen.Jotkut isäni liiketoiminnan suurimmista voitonkorjauksista olivat ne, jotka he valitsivat lastulevyn ja PVC-putken, nyt pidän parempana.Kupari, koska se on mahtavaa ja voi kestää jonkin verran jäätymistä, mutta olen nähnyt pex-kirjallisia split-nastoja eikä rikkoutu, mutta olen huolissani sen muovista, joten se on huoleni.
#3
+8
ConsultUtah
2010-07-31 02:51:07 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kuumien pex-putkien eristämiseen on kaksi syytä:

  1. Pidä ne kuumina kylmissä lämpötiloissa
  2. Älä lämmitä kylmiä pex-putkia
  3. ol>

    Kun juoksimme peximme, olimme hyvin varovaisia, jotta kuumat ja kylmät putket eivät kosketa, joten # 2 ei ollut ongelma. Ilmastollani olin kiinnostunut pitämään kylmät putket jäätymästä ja eristämään ne, varsinkin missä ne olivat lähellä talon ulkopintaa tai missä ne ylittivät lähellä kylmän ilmanottoaukkoa.

ConsultUtah - miten PEX-putkillesi on mennyt todella kylmällä säällä?Asun alueella, jossa sähkökatkoja esiintyy usein, joten etsin parasta * passiivista * vaihtoehtoa (luultavasti PEX-A + -eristys) nollan alempien lämpötilojen käsittelemiseksi.
#4
+6
Jeremy McGee
2010-07-31 00:23:21 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kyllä, eristän: ei vähiten siksi, että putken vesi pysyy lämpimämpänä pidempään. Vaikka PEX on parempi eriste kuin kupari, kuumemman veden tulo putken läpi nopeammin on hyvä asia.

#5
+3
Matt Dowell
2010-07-23 18:40:13 UTC
view on stackexchange narkive permalink

PO teki sen talossani, mutta meillä on kaivo. Hän eristää kylmävesipikselin missä vain pystyi, luultavasti siksi, että se istuu painesäiliössä ja toivoi, että se pysyisi kylmänä.

Kun kosketat kylmää ja kuumaa kuparia, voit tuntea kylmän ja kuuman. mikä tarkoittaa, että kupariputkien lämmönsiirto on tehokasta. (pitäisi eristää)

Kuumavesiputki on melko lämmin. Jos vettä käy vähän, putkisto lämpenee kuitenkin veden lämpötilaan.
Eristyksen lisääminen sitten varmasti auttaisi. En ole varma, kuinka kauan kestää investointiesi takaisin saaminen. Ajattelen sitä vain, jos ajat pexiä kylmän alueen läpi ja asut kylmemmässä ilmastossa.
Oikeastaan ​​päinvastoin. Jos tunnet olosi kuumaksi tai kylmäksi putken läpi, se on tehokas / johdin / lämpöä, ei lainkaan eristettä: se johtaa lämpöä sormillesi!
Jos olet kosteassa ilmastossa, on hyvä eristää kylmät putket kondensoitumisen estämiseksi, mikä lopulta alkaa tippua putkien alapuolelle.
Jeremy: Se on itse asiassa mitä kirjoitin. Lämmönsiirto on tehokasta, ei eristystä.
#6
+2
Ryan MacGillivray
2015-10-09 22:40:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tutustu Nomaco Insluation -linkkiin: http://www.nomacoinsulation.com/pdf/polyolefin%20faq/TA65%200512.pdf

Periaatteessa r - PEX-eristyksen arvo ei täytä putkistojen eristyskoodivaatimuksia.

Myös ASHRAE Researchin (2015 HVAC Applications, sivu 50.4) mukaan "Taulukko 1 osoittaa myös, että kaikki muoviputket on testattu päivämäärän lämpöhäviöaste on kohtalaisen tai huomattavasti korkeampi kuin vastaavan kokoisilla kupariputkilla testattuna ilman eristämättömänä. Eristettyinä niiden lämpöhäviöt ovat kuitenkin kohtuullisen tai huomattavasti pienempiä kuin vastaavan kokoisilla kupariputkilla, joilla on sama eristys. p> Joten luulen, että olisit typerä, ettet eristäisi PEX-putkistoa.

#7
+2
Pat
2012-02-08 17:01:01 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Se riippuu putkien sijainnista, jos hyvin eristetyssä talossa hyötysuhteiden tuotto ei ole niin suuri, mutta jos se on alueella, johon ulkokylmä voi tulla (räystään alla tai parvella), normaali Joten jos saat (kuten tänä vuonna Euroopassa) pitkän aikavälin kylmän loitsu -10 ° C - -20 ° C - putkipäällysteiden eristys (harmaa vaahtotyyppi) on sen arvoinen jäätymisen lopettamiseen.

Jäätymisen estäminen ei ole hyvä syy lämmittää vesiputket. Jos sinulla on jäätyneitä putkia, vain kuuman putken eristäminen ei auta paljoa.
Putkien eristäminen, jopa ilmastoidussa tilassa, auttaa ehdottomasti.Putkini ovat kellarissa, joka on jatkuvasti noin 10 astetta viileämpi kuin talo.Kylmän putken eristäminen lopetti kondensoitumisen ja tippumisen lattiaan ja sisältöön.Kuumalinjan eristäminen lyhentää aikaa ja hukkaan menevää vettä saadakseen kuumaa vettä kiinnittimestä vähintään puoleen.Se nosti myös kuuman veden lämpötilaa kalusteissa, jolloin sain kääntää vedenlämmittimen lämpötilan alas säästöjen lisäämiseksi.
#8
+2
Murray
2012-12-08 23:46:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Mikä tahansa eristys estää lämmön siirtymisen ulos kuumavesiputkista tai kylmävesiputkiin. On olemassa useita näkökohtia:

  1. Eristekustannukset
  2. Eristysasennuksen työvoimakustannukset
  3. Letkun lämmönjohtavuus (kupari siirtää lämpöä enemmän kuin PEX-letkut )
  4. Veden määrä, joka on johdettava putkiston läpi, jotta hanasta saataisiin kuumaa tai kylmää vettä

    a. Viemäriin menevän käyttämättömän lämmitetyn veden kustannukset (sekä vesimaksut että lämmitysmaksut) b. Kyseisen veden viemärimaksujen kustannukset

Voit harkita piirin asetinta (kuten Circuit Solver), jossa on kuuman veden paluulinja, jotta kuuma vesi kiertää (ei käy) valua). Tuloksena on, että kuumaa vettä on nopeammin saatavilla. Kiertäminen kuitenkin nopeuttaa lämmönsiirtoa putkesta, joten eristäminen on edelleen toivottavaa.

Mikä tahansa eristys vähentää lämpöä siirtymällä ulos kuumavesiputkista tai kylmävesiputkiin. Kysymys on kuinka paljon vähennystä ja sen arvoa.
Yksi mahdollinen tapa vähentää eristyskustannuksia on käyttää altaanuudeleita putkien eristämisen sijaan.Alueeltani saan nuudeleita dollarikaupasta hintaan 1 dollari / 4 jalkaa (0,25 dollaria / jalka), kun taas ohuempi putken eristys maksaa noin 3,50 dollaria / 10 jalkaa (0,35 dollaria / jalka).Nuudeleita on myös eri värejä.Käytin punaista kuumaa vettä varten, sinistä kylmää varten ja voin käyttää oranssia, jos lisätään kuuman veden kierrätysjärjestelmä.
#9
+1
aphoria
2010-07-23 05:54:25 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Epäilen todella, onko se sen arvoista, enkä ole koskaan nähnyt sitä tekevän.

#10
+1
Ben
2018-01-24 21:01:02 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kyllä, on hyvä eristää putket, kuten aiemmin mainittiin, jos kylmä vesi kulkee ehdollistamattomassa tilassa tai kun tila on korkeampi kosteustaso.

Lämpimän käyttöveden osalta monet uudemmat koodit vaativat käyttöveden kierrätystä (tarvittaessa) sekä 1/2 "eristeen 1/2" putkistossa. 1/2 tuuman jälkeen edut riippuvat putkiston asennuksesta ja reitityksestä.

#11
+1
myron-semack
2012-02-09 22:55:07 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tuntuuko PEX kosketuksesta lämpimästi? Jos näin on, menetät lämpöä ja hyötyisit siis eristämisestä.

Putkien eristämisen kustannukset ovat vähäiset, ja ne kestävät vuosikymmeniä, joten kustannukset / arvo ovat vinossa eristämisen hyväksi.

#12
+1
bill carey
2014-02-18 19:24:12 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kustannushyötyä on erittäin vaikea laskea tarkasti. Suurin syy lämminvesiputkien eristämiseen on se, että lämminvesijohto on ladattu kuumalla vedellä, kun useat ihmiset ovat talossa, pesemässä käsiä, pesemässä astioita, ottamalla suihkuja yhdessä kuumemman veden kanssa. Käytin 4 tuuman halkaisijaltaan lasikuitua 3/4 tuuman kuparipäälinjan ympärillä. Se antaa minulle 1,5 tuumaa lämmönjohtavuutta. Vesi pysyy lämpimänä talvella noin tunnin ajan. Se pysyy kuumana viisitoista minuuttia. Ilman eristystä vesi jäähtyi viidessä minuutissa.

#13
  0
scooter133
2015-01-09 12:21:44 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tässä on eristyksen epätavallinen käyttö. Kaupallisessa rakennuksessa heillä oli lämmön ja kylmän eristyspalasia koko PEX: ssä. Heillä oli PEX kiinnitetty kaikkialla, vaikka heillä oli eristys kiinnitettyjen paikkojen välillä. Heidän mukaansa syy oli estää PEX: ää värisemästä kiinnitettyjä nastoja.

#14
  0
Randy
2015-02-27 05:19:31 UTC
view on stackexchange narkive permalink

On järkevää käyttää muutama dollari varmistaaksesi, että PEX-putket ovat hyvin eristettyjä energiankulutukselle, ellei muuta syytä, mutta niiden talvien aikana, joita olemme kokeneet täällä koillisessa viime vuosina, kannattaa tehdä mitä voit, jotta putket eivät jääty. Käytin lasikuituputkea kuumavesilinjoissa ja vaahtoputkea kylmässä putkimiehen neuvoja.

#15
  0
Rick
2013-03-01 22:53:41 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olen eristänyt PEX-letkuni ja huomannut, että sillä on merkitystä. Päämakuuhuoneeni on autotallini yli (ehdollinen tila) ja letku kulkee polviseinien läpi (ehdollinen tila). Tämä on ainoa huone, jota lämmitämme öljyllä. Loppu talosta lämmitämme puupelleteillä. Mutta siitä lähtien kun eristin letkut, kattila ei toimi niin paljon. Joten kyllä, eristän.

tämä on hyvin epäselvää. onko pexilläsi vettä juomiseen ja pesuun tai vettä lämmitykseen? se tekee eron.
#16
  0
tooshel
2010-08-03 02:09:15 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Luultavasti ei sen arvoista.

Ottaen huomioon eristyskustannukset (puhumattakaan asennuskustannuksista, vaikka tämä on itse tehty, joten sen pitäisi olla 0 dollaria), mielestäni kestää kauan korvata kustannukset vedestä, joka menee viemäriin päästäksesi kuumempaan veteen säiliöstä, sekä kustannukset ylimääräisen veden lämmittämisestä lämpötilaan, joka olisi ollut eristetyn putken vesi.

Tarvitsen ( tai teknisesti tämä kaveri XKCD: stä tarvitsisi):

  1. vesikulut alueellasi
  2. pex: n pituus ja halkaisija keskimääräinen hana
  3. keskilämpötilat talosi sisällä ja ulkopuolella sekä
  4. talosi sisällä olevan pex: n prosenttiosuus
#17
  0
Stanley S
2019-11-27 02:11:44 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kyllä! Haluan kuumaa vettä, kun käynnistän sen, en 15-30 sekuntia myöhemmin. Ylimääräiset 100 dollaria taalaa, en välitä, jos teen sen takaisin energiansäästöön. Pelkkä mukavuus minulle on voitto.

Hei, tervetuloa Kodinparannuksiin.Kiitos vastauksesta, mutta huomaa, että tämä toimii vain muutama minuutti sen jälkeen, kun joku käyttää kuumaa vettä;sen jälkeen vesi on kylmää riippumatta siitä, kuinka paljon eristystä sinulla on.Ja sinun pitäisi todennäköisesti [osallistua kiertueellemme] (// diy.stackexchange.com/tour), jotta tiedät, miten voit parhaiten osallistua täällä.


Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 2.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...